Josef Středula otevřel v Brně diskuzi o budoucnosti řemeslných oborů
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula navštívil ve čtvrtek Střední školu stavebních řemesel Brno – Bosonohy a otevřel diskuzi o kritickém nedostatku odborných pracovníků ve stavebnictví.
Spolu s ředitelem školy Jiřím Košťálem si prošel část výukových prostor a dílen a mluvil s pedagogy i žáky o jejich oborech a plánech. Ocenil, jaké vybavení na této škole je k dispozici, stejně jako erudici i zápal pedagogů.
S vedením školy a pedagogy, ale také se zástupci cechů (Cech klempířů, pokrývačů a tesař, Moravské kominické společenstvo) a sociálních partnerů školy (Schiedel, Tondach, Špinar) pak otevřeli na společném fóru řadu koncepčních otázek odborného vzdělávání a řemeslných profesí tak, aby mohl nápady a pohledy na problematiku tlumočit na tripartitě.
V současné době jsme s řadou oborů studia na hranici udržitelnosti. Poměrně křiklavým příkladem jsou pokrývači, které jsme citelně postrádali po červnovém tornádu na jihu Moravy. V letošním roce je pouze 12 žáků studujících tento obor v celé České republice. Podobně kritická čísla absolventů jsou ale u řady dalších oborů.
Musíme dosáhnout toho, aby ministerstvo školství vnímalo učňovské školství jako svébytnou a nezbytnou součást. Bez pracovníků ze zahraničí se sice neobjedeme, ale už v tuto chvíli je jich v ČR více než 700 tisíc, z velké části právě na pozicích řemeslných, na které ale mnohdy nemají kvalifikaci.
„Rozumnou politikou je rozvíjet nové technologie a vychovávat si kvalifikovanou pracovní sílu tady v rámci republiky. Importem zahraniční nekvalifikované pracovní síly podporujeme trend výroby nemoderními postupy a pomalu si zavíráme cestu k efektivnější výrobě, cestu do civilizované Evropy,“ řekl Středula.
Jednou z cest, je najít lokální koncepční řešení, jak učňovské školství přiblížit duálnímu systému, kdy se do vzdělávání odborných profesí aktivně zapojují i zaměstnavatelé.
Tím, jak se změnil poměr vysokoškolských a středoškolských absolventů, stala se výuka řemesel jakousi poslední volbou a většina rodičů ji mylně vnímá jako selhání svých dětí. Tím, že většina základních škol zrušila praktická vyučování i dílny, chybí žákům reálná zkušenost s manuální prací na všech stupních vzdělávání a jsou od nich odtžena.
20. 1. 2022, Brno
Josef Středula otevřel v Brně diskuzi o budoucnosti řemeslných oborů
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula navštívil ve čtvrtek Střední školu stavebních řemesel Brno – Bosonohy a otevřel diskuzi o kritickém nedostatku odborných pracovníků ve stavebnictví.
Spolu s ředitelem školy Jiřím Košťálem si prošel část výukových prostor a dílen a mluvil s pedagogy i žáky o jejich oborech a plánech. Ocenil, jaké vybavení na této škole je k dispozici, stejně jako erudici i zápal pedagogů.
S vedením školy a pedagogy, ale také se zástupci cechů (Cech klempířů, pokrývačů a tesař, Moravské kominické společenstvo) a sociálních partnerů školy (Schiedel, Tondach, Špinar) pak otevřeli na společném fóru řadu koncepčních otázek odborného vzdělávání a řemeslných profesí tak, aby mohl nápady a pohledy na problematiku tlumočit na tripartitě.
V současné době jsme s řadou oborů studia na hranici udržitelnosti. Poměrně křiklavým příkladem jsou pokrývači, které jsme citelně postrádali po červnovém tornádu na jihu Moravy. V letošním roce je pouze 12 žáků studujících tento obor v celé České republice. Podobně kritická čísla absolventů jsou ale u řady dalších oborů.
Musíme dosáhnout toho, aby ministerstvo školství vnímalo učňovské školství jako svébytnou a nezbytnou součást. Bez pracovníků ze zahraničí se sice neobjedeme, ale už v tuto chvíli je jich v ČR více než 700 tisíc, z velké části právě na pozicích řemeslných, na které ale mnohdy nemají kvalifikaci.
„Rozumnou politikou je rozvíjet nové technologie a vychovávat si kvalifikovanou pracovní sílu tady v rámci republiky. Importem zahraniční nekvalifikované pracovní síly podporujeme trend výroby nemoderními postupy a pomalu si zavíráme cestu k efektivnější výrobě, cestu do civilizované Evropy,“ řekl Středula.
Jednou z cest, je najít lokální koncepční řešení, jak učňovské školství přiblížit duálnímu systému, kdy se do vzdělávání odborných profesí aktivně zapojují i zaměstnavatelé.
Tím, jak se změnil poměr vysokoškolských a středoškolských absolventů, stala se výuka řemesel jakousi poslední volbou a většina rodičů ji mylně vnímá jako selhání svých dětí. Tím, že většina základních škol zrušila praktická vyučování i dílny, chybí žákům reálná zkušenost s manuální prací na všech stupních vzdělávání a jsou od nich odtžena.
A i když školy v rámci Centra odborného vzdělávání pro stavebnictví Jihomoravského kraje nabízejí školám a školkám zázemí dílen i lektory, nejde o koncepční řešení pro stovky základních škol v Jihomoravském kraji.
Středula se v závěru diskuze zavázal, že se pokusí zajistit pokračování této brněnské diskuze a v průběhu února nebo března 2022 k ní přizvat i ministra školství a spolu se zástupci školy a celého COVPS najít možné cesty, jak podpořit výuku řemesel na celostátní úrovni.
„Je nutno především řemeslům vrátit prestiž, kterou si zaslouží. Musíme si všichni uvědomit, že bez odborně vzdělaných stavařů a dalších řemeslníků nemůže naše společnost vůbec fungovat.“
Kdy a kde
Více informací
Střední školy, Zaměstnavatelé, Partneři, Cechy a společenstva, Veřejnost
Jak můžete při práci vypadat, jak začít podnikat, co všechno si dobrý řemeslník může dovolit? ProfiMentor řemesel Michal Baláž má k mladým řemeslníkům blízko. Jak na worklife balanc, co chtít a jak udělat si svou práci užít. Tohle by měl slyšet každý,…
Ve dvou zářijových dnech se po delší covidové odmlce sešli na náměstí ve Vysokém Mýtě žáci stavebních oborů středních škol na mezinárodní soutěži Řemeslo/Skill 2022. Tato akce je v současnosti největší soutěžní přehlídkou pro budoucí mistry zedníky a montéry suchých staveb z tuzemska…
Zasedání Rady COVPS